رفتن به محتوای اصلی
۱۹ بهمن, ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۲

اعتبار 440 میلیارد ریالی برای اجرای مسیر اتوبوس تندروی بلوار آیت الله بروجردی(ره)

اعتبار 440 میلیارد ریالی برای اجرای مسیر اتوبوس تندروی بلوار آیت الله بروجردی(ره)

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از تکمیل و بهره‌برداری از سامانه اتوبوس تند رو در مسیر بلوار آیت الله بروجردی؛ حدفاصل تقاطع نماز تا پردیسان، در ایام دهه مبارک فجر خبر داد.

عباس حلوایی‌زاده با اشاره به مرحله چهارم افتتاح پروژه های کلان شهری در قم و روند انجام زیر ساخت های پروژه مسیر اتوبوس تندروی بلوار آیت الله بروجردی(ره) گفت: پس از طراحی مسیر بلوار آیت الله بروجردی در سال 1394، به دلیل اینکه یک بخشی از مسیر خارج از محدوده شهری بود، کلیه مقاطع عرضی مثل سواره رو، پیاده رو، و یا مسیر دوچرخه، فضای سبز و بی آر تی در مسیر دیده شد.
وی با بیان اینکه کل مسیر مفید اتوبوس تندرو حد فاصل میدان نماز تا خیابان موتلفه در پردیسان 10 کیلومتر است افزود: عرض بلوار آیت الله بروجردی70 متر است که در مرحله نخست احداث این مسیر روی بخش سواره‌روها تمرکز کردیم و آن را به بهره برداری رساندیم.

حلوایی‌زاده در ادامه از بهره‌برداری مسیر اتوبوس تندرو این بلوار همزمان با 44امین سالگرد پیروزی انقلاب و ایام دهه فجر خبر داد اظهار داشت: پس از بهره‌برداری از مسیر سواره رو و با دو سال تاخیر وارد بحث بی آر تی شدیم چرا که هم نیاز به این مسیر وجود داشت و هم عدم احداث آن موجب نفوذ آب و شستگی در روکش مسیر سواره رو می‌شد.
وی همچنین به طولانی بودن مسیر و موقعیت خاص جغرافیایی آن که شامل تپه ماهورها و شیب های متفاوت است اشاره کرد و گفت: بنابر این دلیل به دنبال نوعی روسازی خاص بودیم چرا که اگر تمهیدات فنی اندیشیده نمی‌شد، در فصل گرما قطعا با فیتیله شدن و یا موج دار شدن آسفالت مواجه می‌شدیم که با این تمهید، در این مدت راه اندازی، هیچ گونه مشکلی ایجاد نشد و روکش مجددی نیز انجام نشده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در این خصوص افزود: برای ساخت مسیر اتوبوس تندرو نیز همین حساسیت‌ها وجود داشت؛ از طرفی اتوبوس‌های مخصوص این خطوط هم دو کابینه و سنگین بوده و به همین خاطر تلاش کردیم از همان مصالح حساس با تثبیت سیمان استفاده کنیم.
حلوایی زاده هزینه ساخت این مسیر را 44 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود 5 سانتی متر رویه آسفالتی در مسیر انجام شده که حدود 13 هزار تن آسفالت، 3200 متر مکعب بتن و 20 هزار متر مکعب سیمان مصرفی ما بوده است.
وی همچنین در پایان به یک سره بودن مسیر اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر دو طرف آن خارج از محدوده است توقفی در مسیر انجام نمی‌شود و  ایستگاهی دیده نشده است اما اگر پروژه های بین مسیر مثل بیمارستان نور افتتاح و راه اندازی شوند، قطعا باید ایستگاه‌ها راه اندازی شوند.


https://www.qom.ir/DqNh